Är ditt företag rustat för den digitala världen?

"Jag har en hemsida, alltså finns jag."

- René Descartes, 1637

I vår digitala tidsålder så är det viktigare än någonsin att ditt företag är up-to-date när det kommer till media- och IT-strategier.
Bristfälliga strategier gör att man inte når ut i bruset på ett effektivt sätt, och ditt företag kan gå miste om mycket positiv publicitet.

Hur skall man tänka då?
Här kommer 5 konkreta tips på hur du lyckas med framhäva ditt företag i den digitala djungeln:


1. Hemsidan: Ert ansikte utåt

Hur användarvänlig är er hemsida? Är den lättnavigerad?
Du personligen tycker säkert att det är lätt att hitta på sidan - men det beror ju på att du redan vet var allting finns.
Testa att låta en utomstående person besöka sidan och observera hur hen rör sig på hemsidan. Om hen går "vilse" eller inte hittar rätt så är er hemsida inte tillräckligt tydlig.

Majoriteten av användarna surfar dessutom via en mobil enhet, och därför är det extra viktigt att er hemsida är lättnavigerad i mobilen.

 

Google och andra sökmotorer vet givetvis om detta. För att få en fingervisning kring hur användarvänlig din hemsida är för en besökare som använder en mobil enhet så kan ni testa er hemsida på Googles mobilvänlighetstest.

 

Ett annat sätt att skaffa sig en uppfattning av hur besökarna rör sig på sidan är med hjälp av så kallade heatmaps. Hotjar.com är en av de aktörer som erbjuder heatmaps av din hemsida.


2. Grafisk profil

För att folk skall komma ihåg och känna igen ert varumärke så behövs en tydlig och stilren grafisk profil. Er logotype bör till exempel förmedla vad ni står för eller vad er verksamhet går ut på.
Världsnaturfondens logotype är ett exempel som tydligt vittnar om verksamheten:

Ni bör även ha ett färgtema med tillhörande typsnitt som folk associerar med ert företag.
Våga sticka ut och vara unik! Oavsett om det gäller starka färger eller en okonventionell logotype så har ni större chans att fastna på folks näthinnor om ni har en unik image.

Ni bör kanske ställa er frågan om er nuvarande logotype och er grafiska profil är tillräckligt tilltalande år 2018, eller om det kanske hade behövts en uppfräschning.

 


3. Rörlig media

När det kommer till marknadsföring så är sponsrade Facebook-videor och YouTube-annonser svårslagna. Det man dock bör tänka på är att man måste fånga tittarens uppmärksamhet inom de första sekunderna. Misslyckas man med detta så är annoneringen nästintill förjäves.

Budskapet skall vara tydligt och lättsmält och framgå tidigt i videon. Annonsvideor på nätet skiljer sig nämligen avsevärt från exempelvis TV-reklam i den bemärkelsen att tittaren är "tvungen" att titta på TV-reklamen från början till slut. I annonsvideons fall så kan tittaren ofta klicka bort annonsen efter cirka 5 sekunder. Detta ställer högre krav på budskapet som videon skall förmedla.

YouTube har ett antal annonsformat för video. Den främsta begränsningen är att om man inte vill betala för en fullängdsannons så måste man få fram sitt budskap inom 5 sekunder.

Facebooks videoannonser på är perfekt om man vill nå ut till många personer. Den främsta begränsningen som man bör ha i åtanke är att majoriteten av annonserna kommer att startas med ljudet avstängt. Detta innebär att videons budskap främst måste framföras i bild och text, och allt som sägs måste visas med undertexter.


4. Blogg eller nyhetsflöde

Det är väldigt viktigt att det händer saker kring ert företag på internet. Både genom sociala medier er hemsida/blogg. Förutom att sökmotorerna premierar aktivt uppdaterade hemsidor så kommer både era befintliga och presumtiva kunder att kunna läsa om ert företag regelbundet.
Ni vet ju själva hur ni hade reagerat om ni besökt en företagsblogg där sista inlägget gjordes 2013. Den spontana reaktionen är såklart "Finns de fortfarande?".

Ett bloggflöde behöver inte bara innehålla nyheter och pressreleaser, utan ett regelbundet publiceringsflöde är viktigare än att varje inlägg är perfekt.
Har ni fått en ny kaffemaskin? Blogga! Och kläm samtidigt in lite matnyttig info om ert företag eller ett kommande event i inlägget.

Både Facebook och de flesta bloggplattformarna har en funktion för att schemalägga publiceringar i framtiden. Detta gör att du kan skriva flera inlägg samtidigt, och publicera dem i intervaller. Detta är väldigt användbart när din skrivkramp släpper en fredagsmorgon och du vill ta tillfället i akt. Varför inte skriva 3-4 blogginlägg i samma svep?

 


5. Håll koll på statistiken

För att överhuvudtaget kunna veta om man har lyckats med sin marknadsföring så måste man kunna mäta den. Det finns många bra verktyg som hjälper er att hålla koll på besökarna på er hemsida, vad de gör där, och hur de hamnade där.

 

Det första ni bör göra är att sätta upp spårning av hemsidan i Google analytics. Där kan ni se besöksstatistik samt varifrån besökarna kommer och hur länge de stannar på er hemsida. Här kommer ni även att se säsongsbetonade trender.

När ni har satt upp Google Analytics så bör ni även registrera sidan i Google Search Console. Här kommer ni att få en översikt kring vilka sökningar som er hemsida dyker upp på. Här får ni även förslag på förbättringar och blir notifierade om något inte står rätt till på hemsidan.

 


That's it!

Det finns mycket mer man kan göra för att boosta sitt varumärke eller företag, men det kommer i ett framtida inlägg.

Har jag missat något eller vill ni ha min hjälp? Tveka inte att kontakta mig,